Dersin Adı | Matematiksel Düşünce |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATH 121 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, insanlık tarihinin ilk evrelerinden günümüze uzanan süreçte matematiksel düşüncenin ve bir disiplin olarak gelişen matematiğin geçmişine, ardında yatan sosyo-ekonomik and kültürel (dinsel ve felsefi) dinamiklerine vurgu yaparak karşılaştırmalı bir yaklaşımla ışık tutmak; insanlık tarihi boyunca bilim ve teknolojinin gelişiminde matematiğin önemine dikkat çekmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, matematiksel düşüncenin ve matematiğin tarihsel gelişimine odaklanmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tarihe ve Matematiksel Düşünce Tarihine Giriş | |
2 | Matematiksel Düşünce: Çokluk ve Biçim Algısı ve Kavramları | Luke Heaton, ''A Brief History of Mathematical Thought''pp. 1-28; David M. Burton,''The History of Mathematics: An Introduction, New York,7th edition, 2011.'' pp-1-9; Robert E. Lerner,'' Western Civilizations: Their History and Their Culture,13th edition,'' pp. 1-27 |
3 | Matematiğin Temellendiği İlk Toplumsal Yapılar I: Paleolitik Çağ: Avcı-Toplayıcı Topluluklarda Sayı Algısı ve İlkel Sayım | Robert E. Lerner,''Western Civilizations: Their History and Their Culture'',13th edition, pp. 14-23; Carl B. Boyer, ''A History of Mathematics'', 2nd edition,1991pp. 1-9 |
4 | Matematiğin Temellendiği İlk Toplumsal Yapılar II: Neolitik Devrim: Yerleşik Gruplarda Sayı Dili ve Geometrinin Kökeni | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 32-52; Luke Hodgkin, ''A History of Mathematics: From Mesopotamia to Modernity'',pp.14-30 |
5 | Tarihöncesi Devirlerde Matematik ve Matematiksel Düşünce | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 56-73; Carl B. Boyer,''A History of Mathematics'', 2nd edition,1991 pp. 9-23; David M. Burton, pp. 33-57 |
6 | Ara Sınav I | |
7 | Kentleşme: İlk Kent Toplumlarında Uygulamalı Matematik: Sümer and Babil Uygarlıkları | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture"pp. 119-138; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays"10-25 |
8 | Antik Mısır: Din, Astronomi ve Matematik | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 113-139; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays"pp. 27-40 |
9 | Antik Yunan Uygarlığı I: Demokratikleşme Süreci ve Kültürel Sonuçları | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 157-168; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp.41-96 |
10 | Antik Yunan Uygarlığı II: Mitoloji, Din ve Çoktanrıcılık | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 355-366,W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp. 109-117 |
11 | Ara Sınav II | |
12 | Antik Batı’da ilk Felsefi Akımlar ve Matematiksel Düşünce I: Akılcılık (Miletos Ekolü’nden Aristotales’e) | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 425-457,W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp. 165-214 |
13 | Antik Batı’da ilk Felsefi Akımlar ve Matematiksel Düşünce II: Matematik (Atina ve Kyzikos Ekolü) | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 645-648; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" 221-289 |
14 | Helenistik Dönem ve Cosmopolitanism: İskenderiye Ekolü ve Öğretileri (Öklid, Arşimed ve Apollonius), Antik Roma’da Matematiksel Düşünce | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 876-892,1092-1097; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp. 291-346,365-392; David M. Burton, "The History of Mathematics: An Introduction" pp. 657-711,1092-1097 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Luke Heaton, ''A Brief History of Mathematical Thought'', 2017.ISBN-13:978-0190621766 David M. Burton, ''The History of Mathematics: An Introduction'', New York,7th edition, 2011. ISBN -13:978-0073383156 W. W. Rouse Ball,"Mathematical Recreations and Essays'' 2010. ISBN-13: 978-0486253572 Robert Lerner, et al., ''Western Civilizations: Their History and Their Culture'',13th edition, 1993.ISBN-13:978-0393972009 Luke Hodgkin, ''A History of Mathematics: From Mesopotamia to Modernity'', New York, 2005,ISBN-13:978-0198529378 Carl B. Boyer, ''A History of Mathematics'', 2nd edition,1991.ISBN-13:978-0471543978 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 28 | |
Final Sınavı | 1 | 34 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. | X | ||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. | X | ||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. | |||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. | |||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. | |||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. | |||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. | |||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest